Terugblik Tegelwipactie in Vogelenzang 8 oktober 2022

Omdat in Vogelenzang de meeste versteende voor-en achtertuinen te vinden zijn, besloot de gemeente Bloemendaal daar de eerste tegelwipactie te houden. Het team biodiversiteit heeft het groots aangepakt. Op vijf plekken in Vogelenzang konden stenen en zand worden ingeleverd in ruil voor plantenbonnen en compost. Met die bonnen mochten de deelnemers op het centrale plein bij de Coöp sterke, makkelijke planten uitkiezen, die ook nog eens veel bijen en vlinders aantrekken.

De gemeente was heel royaal: sommigen gingen met meer dan 20 planten naar huis, prachtige planten van Griffioen in 11 bij 11 potjes. Van de 1000 planten die de gemeente had ingekocht is het merendeel uitgedeeld aan blije, enthousiaste Vogelenzangers. Na afloop mochten alle vrijwilligers ook planten meenemen.

De rol van Groei & Bloei was om advies te geven bij het kiezen, zodat iedereen met planten naar huis ging die geschikt waren voor de omstandigheden in hun tuin.

Dat was natuurlijk een leuke opdracht. We hadden ook een eigen stand waarin we zelf gestekte plantjes en tijdschriften uitdeelden en reclame maakten voor Groei & Bloei. Dat heeft nog twee nieuwe leden opgeleverd.

Er waren nog veel meer kraampjes en activiteiten op het plein. Er konden regentonnen worden aangeschaft, tulpen worden gekocht voor een goed doel en bakjes om keukenafval te composteren. De woningbouwvereniging deelde schepjes uit en er was een kinderactiviteit van het IVN: vogelhuisjes beschilderen. Wat ook niet onbelangrijk was: een barrista zorgde voor heerlijke koffie.

Later die middag heeft Groei & Bloei lid Kitty van Pel met haar enthousiaste groep de boomspiegels in de straat bijgevuld met de planten die over waren van de actie.

Alles bij elkaar was het een heel geslaagde actiedag. Petje af voor de gemeente Bloemendaal.

Yvonne Hassing
                                          Foto’s Gijs Raven