Interview met Henk de Graaf

Het tuinplantencentrum Loef aan de Rijksweg in Velserbroek zal voor de meeste leden van onze afdeling een bekende plek zijn. Binnenkort is er een goede aanleiding om er weer eens langs te gaan: op 8, 9 en 10 juni organiseert het enthousiaste team daar namelijk de Tuininspiratiedagen.

Planten zijn dan niet alfabetisch op hun Latijnse naam gesorteerd maar op een vijftigtal thema’s, waarvan de belangrijkste: duintuin, vergeten vaste planten, daktuin, Engelse tuin, fruittuin, meerstammige bomen en mediterrane planten. Naast de planten zijn ook medewerkers beschikbaar ter inspiratie.

Mede directeur/eigenaar Henk de Graaf vertelt: “Ik maak graag contact met onze klanten, en deze dagen zijn daar een goede mogelijkheid voor; eens in de paar jaar organiseren we een evenement en het is altijd goed bezocht”. In de 30 jaar dat Henk bij Loef werkt heeft hij de groei van het bedrijf voor een groot deel meegemaakt. Toenmalig eigenaar Hans Loef is ruim 50 jaar geleden begonnen met een kwekerij aan het Spekkenwegje in Santpoort Noord; na de verhuizing naar de huidige locatie werd Henk al snel mede eigenaar met Hans.

In de loop van die jaren is Loef gestopt met de kwekerij, dat werd te kostbaar op zo’n relatief klein stukje grond en is zich gaan toeleggen op levering van planten; aan particulieren, maar vooral hoveniers weten hen te vinden. Loef levert alle planten, met uitzondering van waterplanten. Hier vindt u ook geen gereedschappen, snuisterijen en geurkaarsen zoals dat bij de meeste tuincentra tegenwoordig gewoon is. Een goed assortiment, contacten met goede kwekers en gedreven logistieke ondersteuning maakt dat het er altijd een af en aan rijden van hoveniers met hun aanhangers is.

Als favoriete kwekers noemt Henk: Geurkink (Winterswijk voor Rhodo’s en Azalea’s), een kweker in Brabant die ook een innovatief watersysteem levert dat direct water injecteert bij de plant en De Ent in Ouderkerk a/d Amstel.
Tijdens de coronajaren maakte het bedrijf een ongekend grote groei door, de omzet steeg met bijna 50% en het aantal werknemers steeg van 4 naar 13 werknemers. “Toen dacht ik vaak: hoe krijg ik de boel voor elkaar?” zo kijkt Henk terug naar die hectische tijd. In al die jaren is natuurlijk wel het een en ander veranderd: er wordt niet meer geadministreerd met papier en carbonpapier maar er is nu een heus digitaal systeem (dat overigens de laatste tijd beter wordt gebruikt, dankzij de hulp van zijn tweelingbroer, uit de bankwereld afkomstig). Ook is er veel meer aandacht gekomen voor het milieu, zowel bij klanten als het bedrijf. Zo worden de zwarte plantenpotten bij Loef weer ingezameld en verzonden voor hergebruik. Natuurlijk worden er hier geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. De tijd verstrijkt, en Henk is nu bezig met de overdracht van het bedrijf aan zijn opvolger, Ben Crezee. Over een jaar of drie kan Henk al zijn energie besteden aan de dingen waar hij nu al in zijn (schaarse) vrije tijd aan besteedt: sociaal werk via de kerk, vooral jongerenwerk.

Henk en Ben hopen de leden van Groei & Bloei Zuid-Kennemerland te ontmoeten op hun tuininspiratiedagen; u wordt daar dan ook getracteerd op een hapje en een drankje en u krijgt op uw aankopen natuurlijk uw 10% korting bij het vertoon van uw ledenpas.

Op www.tuinplantencentrumloef.nl vindt u al meer informatie over deze dagen en dit tuinplanten Mekka.

Robbert-Jan de Bruijne

redactie: gepubliceerd in Nieuwsbrief 3 van 2023.