Interview met Marijke van Dalen

Marijke van Dalen op zoek naar plantenkennis

In de afgelopen nieuwsbrieven stelden wij enige leden voor met een lang ‘track record’ bij onze afdeling. Het is nu de beurt aan enige nieuwe leden, te beginnen met de Heemsteedse Marijke van Dalen. Op 13 april van dit jaar werd Marijke officieel lid van onze vereniging. Het was een van de stappen die zij sinds enige tijd aan het zetten is in een nieuwe richting van haar leven.

Gedurende 36 jaar is Marijke voltijds werkzaam als manager in de ICT sector. Na het overlijden van een zeer goede vriendin realiseerde ze zich dat ze de haar gegeven tijd bewuster zou moeten invullen. Niet voortrennen van vergadering naar overleg maar dingen doen die haar echt voldoening zouden kunnen geven. Tuinieren stond daarbij hoog op de lijst. De afgelopen jaren had ze al wel het nodige gedaan in de tuin van haar huis in Ochten, maar na haar verhuizing naar Heemstede werd haar een mooi project in de schoot geworpen: de diepe achtertuin van haar partner, Rob Melis. “Het zou mooi zijn eens wat kleur in de tuin te brengen, maar daar wil toch niets bloeien......” was zijn prikkelende opmerking.

Inmiddels zijn Marijke en Rob een jaar verder in de voor- en achtertuin en wat blijkt: het is een tuin vol bloeiende planten geworden. Het gazon is van strak rechthoekig tot meanderend geworden en de borders zijn gevuld met bloeiende planten, struiken en bomen in plaats van de wat saaie ‘gemeente’ struiken. Dankzij een weloverwogen keuze is de bloei over het hele jaar gespreid.

Met grote tevredenheid kijken ze terug op al hun inspanningen. In het kader van de vergroening gaat ook het stenen schuurtje achter het huis binnenkort tegen de grond. De boom die in de vrijkomende grond gaat komen staat al (opgepot en wel) klaar. Ook Rob is inmiddels zijn scepsis over de tuin kwijt en helpt met veel plezier mee, zelfs als de woekerende bamboe van de buren diep uitgespit moet worden... Een bijkomend effect van hun opknap-actie was de positieve reactie van de buren: “ze kwamen langs om ons te complimenteren met het resultaat” zegt Rob, die al lang op deze plek woont.

“Dit is echt iets waar ik mee verder wil” zo zegt Marijke, “ook daarom heb ik mijn arbeidsovereenkomst aangepast, om te beginnen van 5 naar 2 dagen. Zo krijg ik ruimte in de tijd om bezig te zijn met dingen die me nu echt interesseren en boeien”. De grote uitdaging voor een beginnende tuinier is de kennisverwerving.

Marijke heeft intussen de boekenkast gevuld met boeken over planten, maar ook over (ecologische) tuinarchitectuur. En uiteraard het World Wide Web afgezocht. Om haar kennis verder te verdiepen gaat ze dit najaar een 9 maanden durende opleiding tot ecologisch tuinontwerper volgen (zie www.ipd-opleidingen.nl/opleidingen/tuinarchitectuur). En dat was ook de reden om lid te worden van Groei & Bloei.

Marijke verheugt zich er op om deel te nemen aan de activiteiten en andere leden te ontmoeten. Te zijner tijd wil ze ook graag helpen met het organiseren van activiteiten in de vereniging. “Wat ik graag zou willen is een mogelijkheid tot overleg over plantenzaken met iemand die veel weet van de bodem en weersomstandigheden in Zuid-Kennemerland. Als iemand van deze afdeling van Groei & Bloei mij daar iets over kan vertellen dan hoor ik het graag. Via direct contact of via bijvoorbeeld een forum; dat zou wel heel fijn zijn”, antwoordt ze op de vraag wat Groei & Bloei voor haar zou kunnen betekenen.

Robbert-Jan de Bruijne

redactie: gepubliceerd in de nieuwsbrief van augustus 2021.