Interview met Inge Retra

Inge Retra, een zeer bezige bij.

Volgend jaar is Inge Retra alweer 40 jaar lid van Groei & Bloei. In 1983 betrok zij haar nieuwe woning in Zandvoort, omringd door een grote tuin. Als onderneemster pakte ze de toen bestaande situatie ingrijpend aan. Ze huurde tuinarchitecte Mien Ruys in voor het ontwerp van een onderhoudsvriendelijke tuin, die in de basis de jaren erna niet meer veranderd hoefde te worden.

Natuurlijk is er ieder jaar weer wat te doen: planten moeten onderhouden of vervangen. Soms vindt Inge toch nog een plekje voor iets nieuws: “niets is leuker dan nieuwe, bijzondere planten kopen. Voor inspiratie ga ik graag naar van Houtum in Doorn of Fahner in Enschede. Prachtige planten hebben ze daar. Of dichterbij naar Festina Lente in Katwijk en Nijssen en Loef”. Haar favoriete planten: de blauwe regen, de Caryopteris, de Lonicera purpusii en de roos Compassion. Haar tuin bleek inderdaad behoorlijk onderhoudsvriendelijk: “doordat alles goed vol gegroeid is valt de strijd tegen het onkruid ook wel mee. De robotmaaier houdt gras op de juiste hoogte”. Zo vormt het tuinieren voor Inge op haar 74ste nog geen enkel probleem.

Echt druk met tuinieren werd Inge na 2002, toen ze stopte met werken. Ze werd lid van de Heemsteedse tuinclub Cobaea en later ook de Kennemer tuinclub.
Bij Groei & Bloei werd ze actief bij de avondtuinencommissie en bij het organiseren van de dagreizen. Voor de organisatie van de dagreizen is zij nu verantwoordelijk: “bij de planning van de dagreizen probeer ik altijd een combinatie van tuin en cultuur te maken, dan wordt het wat afwisselender”.

Met haar vele ervaring in de wereld van publiciteit ontfermde ze zich ook over de afdelingsnieuwsbrief en zorgt daar voor voldoende adverteerders. Met die portefeuille neemt ze nu al 13 jaar met veel plezier deel aan het bestuur. Na het aftreden van Jan Brouwer, de vorige voorzitter, liet ze weten dat ze zijn functie wel zou willen overnemen. Met haar ervaring op gebied van management, tuinen, de afdeling en haar uitgebreide netwerk een prima keuze, zo leek het de andere bestuursleden.

Tot nu toe functioneert ze als interim voorzitter, want ook hier dwong de epidemie tot uitstel van de formele benoeming door de leden. Op de agenda van de volgende ALV zal de verkiezing van Inge als voorzitter van Groei & Bloei Zuid-Kennemerland zeker op de agenda staan. “Ik heb daar zin in en wil me vooral inzetten voor de vergroening van tuinen, tegen de voortgaande verstening t.b.v. parkeren en trampolines” zo zegt ze over haar plannen. “De afdeling moet gewoon door blijven gaan met wat we al doen (in normale tijden), dus vooral veel tuinbezoeken en lezingen”.

Het sociale aspect daarvan vindt Inge ook zeer belangrijk: aan haar activiteiten bij Groei & Bloei heeft ze naast plantenkennis ook veel kennissen en vrienden opgedaan. Maar ook voor andere zaken vindt Inge nog tijd. Allereerst natuurlijk haar twee kinderen en vier kleinkinderen. Maar ook veel lezen (vooral historische onderwerpen en biografieen), bezoek aan cultuur, Netflixen en reizen. Waar haalt ze al die energie vandaan?: “ik heb altijd heel gezond geleefd en ben zeer bewust omgegaan met voeding; ik wandel veel over het strand, fiets en ga naar de sportschool”. En natuurlijk werken in de tuin in de gezonde zeelucht.

Voor nieuwe leden heeft Inge nog een advies: “ga meedoen met onze activiteiten, vooral de tuinbezoeken zijn een mooie gelegenheid om tuininspiratie op te doen en wat van onze leden te leren kennen. Meld je wel snel aan, want vol=vol en dat gaat meestal heel snel”.

Robbert-Jan de Bruijne

redactie: gepubliceerd in de nieuwsbrief van juni 2021.