Vergroenen van onze leefomgeving

Als lezers van ons tijdschrift Groei&Bloei en lid van onze vereniging Zuid-Kennemerland sluiten wij groen in ons hart. Helaas gaat dat niet op voor een heel groot deel van onze bevolking. Hoe vaak loop ik me niet te ergeren aan al die bestrate voortuinen in mijn dorp Zandvoort, helaas een landelijk euvel.

Hoe blij moeten we dan ook zijn met de Stichting Steenbreek en IVN die steeds meer aan de weg timmeren om die tegel er uit te halen en er een plant voor in de plaats te zetten. Inmiddels zijn er al 140 gemeentes aangesloten en veel provincies (Nrd-Holland helaas nog niet) die gebruikmaken van de expertise van Stichting Steenbreek en zich meer inzetten voor vergroening van de leefomgeving.

Samen met creatiefbureau Groenemorgen wordt er dit jaar een campagne gestart om 10.000 geveltuinen in Nederland te realiseren. Dit als vervolg op de campagne in Rotterdam waar Groenemorgen in 2020 bijna duizend nieuwe geveltuinen wist te realiseren.

De ambitie is om dit initiatief in 2021 uit te rollen in 15 gemeenten en in 2022 verder op te schalen. De voordelen van de geveltuin kennen wij natuurlijk allemaal : staat gezelliger, goed voor de sociale cohesie, helpt de biodiversiteit te verhogen en koelt de straat af. De geveltuin is een laagdrempelig onderwerp gebleken om het gesprek aan te gaan met bewoners over zwaardere thema’s zoals klimaatadaptatie, hittestress, groene daken en afkoppelen van de regenpijp. Hoe leuk zijn niet de zijstraatjes van de Grote Houtstraat waar zomer en winter het groen overheerst en je niet onder waslijnen maar guirlandes van groen wandelt.

Ook landelijk wordt op tv aandacht geschonken aan de vergroening. RTL4 is sinds 14 maart gestart met tuinman Lodewijk Hoekstra en weervrouw Helga van Leur met het programma ‘Lodewijks Groene Geluk ‘ waar mensen geholpen worden met het aanleggen van geveltuintjes, dakterrassen, gezamenlijke binnentuinen en hele groene straten. Elke week staat een project centraal dat van A tot Z gevolgd wordt.

Als u op de hoogte wilt blijven van alle initiatieven en eventueel uw ‘steentje’ wilt bijdragen kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van Stichting Steenbreek: nieuwsbrief(at)mailing.steenbreek.nl of www.steenbreek.nl

Inge Retra

redactie: gepubliceerd in de nieuwsbrief van april 2021.